BINE DE ȘTIUT: Cât de sigur e să zbori cu TAROM, cea mai veche companie aeriană din România?

<span class='prepend'>BINE DE ȘTIUT:</span> Cât de sigur e să zbori cu TAROM, cea mai veche companie aeriană din România?

Cele două accidente aviatice, care s-au întâmplat la o distanță de 4 luni unul de altul, au generat o adevărată isterie la nivel global și au alimentat și mai mult frica oamenilor de a mai zbura.

Ce s-a întâmplat? Un aparat Boeing 737 MAX 8 al companiei Ethiopian Airlines, cu 157 de persoane la bord, s-a prăbuşit la sud-est de Addis Abeba la scurt timp după decolare. Tragedia a avut loc la patru luni după un accident similar al unui avion de acelaşi tip al companiei Lion Air în Indonezia, soldat cu 189 de morţi.

Având în vedere că TAROM, cea mai veche companie aeriană din România, are în dotare 12 aeronave Boeing 737, e mai mult decât justificat să te întrebi cât de sigur e să zbori cu această companie.

O parte din această dilemă a fost lămurită de Liliana Gearap, pilot român de Boeing 737, în interviul acordat în exclusivitate pentru 22News.ro:

„În general, aviația este un domeniu foarte sigur, dacă e să ne uităm la numărul de incidente raportat la numărul foarte mare de oameni care folosesc avionul ca mijloc de transport. Eu cred că zborul, în sine, este cel mai sigur mijloc de transport. Cel mai sigur avion nu cred că există și nu cred că se poate face o discriminare în funcție de producător.”, a declarat Liliana Gearap.

INTERVIU: Un pilot român de Boeing 737 ne-a spus de ce avionul e cel mai sigur mijloc de transport, în ciuda accidentelor recente

TAROM operează zboruri în România de 89 de ani, iar în tot acest interval a înregistrat doar 12 incidente. Dintre aceste incidente doar 8 s-au soldat cu victime și doar 4 au avut loc după Revoluție.

Iată câteva detalii despre toate aceste accidente:

  • 4 noiembrie 1957 – Un avion TAROM care opera un zbor administrativ internațional de la București la Moscova, s-a prăbușit în apropierea pistei Aeroportului Vnukovo, iar patru din cele 16 persoane de la bord au decedat. Pilotul a observat prea târziu că avionul era prea jos și-a continuat coborârea până când a lovit vârfurile copacilor și apoi s-a prăbușit. Aeronava transporta la Moscova demnitari români de vârf, printre care și pe Nicolae Ceaușescu. Unul dintre ei nu purta centură de siguranță și aceasta a fost cauza pentru care și-a pierdut viața. Din păcate, nu a fost vorba despre Ceaușescu. De asemenea, alti trei membri ai echipajului sovietic și-au pierdut viața în acel accident.

DECIZIE: Avioanele problematice 737 MAX 8 și MAX 9 au fost retrase din UE: primul zbor din București a fost anulat

  • 24 februarie 1962 – O aeronavă Ilyushin Il-18V înmatriculată YR-IMB, care opera un zbor internațional planificat de la Aeroportul Otopeni către Tel Aviv, a pierdut funcționarea tuturor celor patru motoare și a aterizat forțat. Toți cei 100 de pasageri au supraviețuit. Aeronava a fost grav afectată și nu a mai reintrat niciodată în serviciu.
  • 9 octombrie 1964 – Un Ilyushin Il-14, înregistrat YR-ILB, care opera un zbor intern programat dinTimișoara spre București, s-a destrămat în aer și s-a prăbușit la 2 km sud de Cugir, toate cele 31 de persoane la bord murind.
  • 4 februarie 1970 – Zborul TAROM 35, operat cu Antonov An-24 înmatriculat YR-AMT, operând un zbor intern zbor între București și Oradea, a lovit vârful Muntelui Vlădeasa, omorând 20 din 21 de persoane la bord. Aeronava a început să coboare într-o vizibilitate slabă până când a lovit vârfuri de copac pe o parte a muntelui, după care a lovit panta unui al doilea munte.

TRUE STORY: Inna – „Avionul se ducea foarte repede în jos, am crezut că ne prăbușim.”

  • 29 decembrie 1974 – Un avion Antonov An-24, înregistrat de YR-AMD, care opera pe un zbor intern programat de la București la Sibiu, s-a prăbușit la 22 km de Sibiu, la o altitudine de 1.700 m. Toți cei 28 pasageri și 5 membri ai echipajului au murit. Cauza a fost executarea greșită a procedurii de apropiere, în timp ce vântul genera turbulențe în creștere.
  • 7 august 1980 – un Tupolev Tu-154B-1 înregistrat YR-TPH, operând un zbor internațional planificat de la Aeroportul Otopeni către Mauritania, a căzut în apă, la 300 m de pista de pe Aeroportul Nouadhibou. Echipajul nu a putut vedea pista în timp ce cobora de la înălțimea de decizie de 90 m. Toți cei 152 de pasageri și 16 membri ai echipajului au supraviețuit impactului.
  • 5 septembrie 1986 – Un Antonov An-24 înregistrat YR-AMF, care opera un zbor intern planificat de la Aeroportul București Băneasa a atins pista cu prima roată în timp ce aterizat pe aeroportul din Cluj. Un incendiu a izbucnit, iar în urma lui 3 membri ai echipajului și-au pierdut viața. Toți cei 50 de pasageri au supraviețuit.
  • 28 decembrie 1989 – În timpul Revoluției, un Antonov An-24 care zbura de la București la Belgrad, avându-l ca pasager pe jurnalistul Ian Henry Perry, a fost doborât de o rachetă lansată de la Vișina, Dâmbovița. Toți cei 7 oamenii de la bord au murit.
  • 13 august 1991 – Zborul TAROM 785A, un Ilyushin Il-18, care efectua o cursă de pe Otopeni spre Timișoara, s-a prăbușit în Munții Retezat. Membrii echipajului, nouă la număr, au murit instant. Cauza oficială a fost o eroare de pilotaj, dar au existat și câteva teorii care au susținut că a fost vorba de un sabotaj.
  • 24 septembrie 1994 – Zborul TAROM 381, un avion Airbus A310, care opera zborul de la București către Paris, a intrat într-o poziție verticală. Echipajul a încercat să contracareze sistemul de control de zbor al aeronavei, dar nu a reușit să readucă avionul la orizontală. În cele din urmă aeronava a aterizat în siguranță după o a doua încercare. La bord erau 186 de persoane.
  • 31 martie 1995 – Un avion TAROM Airbus A310, s-a prăbușit lângă Balotești din cauza unei defecțiuni a drosselurilor și a lipsei de recuperare din partea echipajului de zbor. Toți cei 49 de pasageri și 11 membri ai echipajului au fost uciși. Este cea mai mare tragedie aviatică din România post decembristă.
  • 30 decembrie 2007 – Un zbor TAROM, operat cu Boeing 737-300, a lovit o mașină pe pistă la Aeroportul Internațional Henri Coandă, în timp ce decola spre Sharm el-Sheikh. Aeronava s-a oprit lângă pistă și a fost grav avariată. Niciunul dintre pasageri nu a fost rănit. Totul s-a întâmplat din cauza ceții.

Așadar, TAROM pare o companie destul de sigură, având în vedere puținele incidente în care a fost implicată în ultimii 30 de ani.

Un singur accident de după Revoluție s-a soldat cu victime omenești în rândul pasagerilor, cel din 1995, iar în 1994 o tragedie aviatică a fost evitată datorită profesionalismului de care au dat dovadă piloții.



Din ultimele 24 de ore
Inchide